Czcionka: A A+ A++
Kontrast: wersja domyslna wersja kontrastowa

Likwidacja i wykreślanie uczniowskich klubów sportowych/klubów sportowych

Wykreślenie klubu sportowego działającego w formie stowarzyszenia, którego statut nie przewiduje prowadzenia działalności gospodarczej lub uczniowskiego klubu sportowego
z ewidencji prowadzonej przez Starostę Wieruszowskiego jest możliwe dopiero po zakończeniu procesu jego likwidacji.

Likwidacja klubu polega na całkowitym zakończeniu jego działalności, zadysponowaniu jego mieniem oraz wykreśleniu Klubu z ewidencji, po zaspokojeniu lub zabezpieczeniu wierzycieli.

W trakcie procesu likwidacji klub nie może prowadzić działalności określonej w statucie.
Z dniem zarządzenia likwidacji ustaje również umocowanie członków zarządu do reprezentowania Klubu, a w jego imieniu działać może jedynie likwidator.

Proces likwidacji klubu przebiega w trzech etapach:

I etap

Podjęcie decyzji przez Walne Zebranie Członków Klubu o zakończeniu działalności klubu
 i bytu prawnego polegającej na:

  1. podjęciu uchwał dotyczących:
    • rozwiązania klubu,
    • powołania likwidatora klubu,
    • określenia celu przeznaczeniu majątku zlikwidowanego klubu,
    • przekazania dokumentów klubu na przechowywanie;
  2. sporządzeniu protokołu z zebrania,
  3. sporządzeniu listy obecności członków na zebraniu.

Uchwała o rozwiązaniu Klubu powinna określać datę rozwiązania klubu, która jest jednocześnie datą rozpoczęcia likwidacji. W przypadku braku wskazania likwidatora
w uchwale i statucie klubu likwidatorami są, zgodnie z art. 36 ust. 1 ustawy – Prawo
o stowarzyszeniach, członkowie Zarządu ostatniej kadencji.

II etap

Likwidator podejmuje pierwsze działania polegające na:

  1. złożeniu pisemnego zawiadomienia Starosty Wieruszowskiego o wszczęciu postępowania likwidacyjnego Klubu wraz z protokołem z zebrania likwidacyjnego
    i uchwałami o rozwiązaniu, powołaniu likwidatora, przeznaczeniu majątku
    i przekazaniu dokumentów Klubu na przechowanie;
  2. podaniu do publicznej wiadomości informacji o wszczęciu postępowania likwidacyjnego w formie ogłoszenia o likwidacji (2 szt.) skierowanego do Starosty Wieruszowskiego, które zostaną wywieszone na tablicach Starostwa Powiatowego
    w Wieruszowie na okres 21 dni.

III etap

Likwidator podejmuje kolejne działania i czynności likwidacyjne prowadzące do wykreślenia Klubu z ewidencji:

  1. ustala listę wierzycieli i dłużników;
  2. przystępuje do zbycia majątku Klubu i egzekwowania długów oraz do zaspokojenia wierzycieli;
  3. sporządza protokół przekazania majątku klubu podpisany przez stronę zdającą i przejmującą;
  4. sporządza protokół przekazania dokumentów Klubu na przechowywanie podpisany przez stronę zdającą i przejmującą;
  5. sporządza sprawozdanie finansowe zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tj.: Dz. U. z 2018 r., poz. 395 ze zm.) – stan rachunkowy na początek i koniec likwidacji;
  6. składa wniosek do Starosty Wieruszowskiego o wykreślenie Klubu z ewidencji wraz ze sprawozdaniem finansowym na koniec likwidacji oraz dowodem wniesionej opłaty skarbowej w wysokości 10 zł za wydanie decyzji (jeśli dotyczy).

Z dniem wykreślenia z ewidencji klub traci osobowość prawną, co oznacza ustanie Klubu jako bytu prawnego.

Wymagane dokumenty:

Oryginały dokumentów lub kserokopie potwierdzone za zgodność przez Likwidatora - przedstawiciela klubu w okresie likwidacji:

w II etapie:

  1. zawiadomienie o wszczęciu postępowania likwidacyjnego wraz z 5 załącznikami:
    • protokół z Walnego Zebrania Likwidacyjnego Członków Klubu
    • uchwały o rozwiązaniu, powołaniu likwidatora, przeznaczeniu majątku Klubu, przekazania dokumentów Klubu na przechowywanie,
    • protokół Komisji Mandatowej
    • lista obecności na Walnym Zebraniu Likwidacyjnym
    • ogłoszenie o wszczęciu likwidacji Klubu

w III etapie:

  1. wniosek o wykreślenie klubu z ewidencji wraz z 2 załącznikami:
    • sprawozdanie likwidatora klubu z przeprowadzenia likwidacji zgodnie z uchwałami ostatniego Walnego Zebrania Likwidacyjnego Członków Klubu, zawierające sprawozdanie finansowe uwzględniające stan rachunkowy na początek i na koniec likwidacji,
    • dowód zapłaty należnej opłaty skarbowej (jeśli dotyczy).

Miejsce złożenia dokumentów:

Wymagane dokumenty należy składać bezpośrednio lub drogą pocztową do Starostwa Powiatowego w Wieruszowie, ul. Rynek 1-7, 98-400 Wieruszów

Opłata skarbowa:

10 zł - od wydania decyzji

Zwolnione z opłaty skarbowej są kluby posiadające status organizacji pożytku publicznego i uczniowskie kluby sportowe.

Termin załatwienia sprawy:

  • do 30 dni,
  • do 60 dni sprawy szczególnie skomplikowane.

Tryb odwoławczy:

Odwołanie wnosi się , w terminie 14 dni od otrzymania decyzji, do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Sieradzu za pośrednictwem Starosty Wieruszowskiego

Podstawa prawna załatwianych spraw:

  1. Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2018 r. poz. 995 ze zm.).
  2. Ustawa z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (tekst jednolity. Dz. U. z 2018 r., poz. 1263 z późn. zm.),
  3. Rozporządzenie Ministra Sportu i Turystyki z dnia 18 października 2011 r. w sprawie ewidencji klubów sportowych (Dz. U. z 2011 r. Nr 243, poz. 1449),
  4. Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach (tekst jednolity:  Dz. U. z 2017 r. 210 z późn. zm.).
  5. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. z 2017 r. poz. 1257 z późn. zm.),
  6. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity: Dz. U. z 2018 r. poz. 1044 z późn. zm.).
  7. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej (Dz. U. z 2007 r. Nr 187, poz. 1330).
Script logo StudioStrona.pl