Informacja Starosty

W związku z otrzymaniem wniosku od mieszkańca powiatu dotyczącego zwiększenia liczby kursujących pociągów Starosta wystosował pismo do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego, wyrażając potrzebę zwiększenia częstotliwości połączeń kolejowych na obszarze powiatu. Urząd Marszałkowski udzielił odpowiedzi o treści:

„Odpowiadając na pismo z dnia 6 listopada 2023 r. w sprawie funkcjonowania kolejowych przewozów pasażerskich w powiecie wieruszowskim Departament Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego informuje, że intencją Województwa Łódzkiego jest przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu naszych mieszkańców i przywrócenie obsługi koleją południowo – zachodniej części województwa łódzkiego. W tym celu Województwo Łódzkie zabiega u zarządcy infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. o wybudowanie łącznika kolejowego pomiędzy stacją Wieluń a stacją Chorzew Siemkowice i zgłosiło w ramach Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej+ do 2028 roku projekt pn. „Budowa linii łączącej linię kolejową nr 131 (Chorzew Siemkowice) z linią kolejową nr 181 (Wieluń)”, którego realizacja umożliwi uruchomienie zintegrowanej oferty przewozowej z Łodzi przez Chorzew Siemkowice, Wieluń do Wieruszowa (z możliwością wydłużenia w kierunku Kępna).  Wyrazem powyższego jest uwzględnienie w przyjętej „Aktualizacji Planu Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla Województwa Łódzkiego do roku 2020 z perspektywą do roku 2030” możliwości uruchomienia przewozów kolejowych przez Województwo Łódzkie w perspektywie do 2028 r. na linii komunikacyjnej Łódź – Zduńska Wola – Chorzew Siemkowice – Wieluń – Wieruszów – granica województwa wielkopolskiego (kierunek Kępno). Następnie w przypadku rewitalizacji przez zarządcę infrastruktury linii kolejowej nr 181 na odcinku Oleśnica – Syców – Kępno, w uzgodnieniu z Województwami Dolnośląskim i Wielkopolskim, analizie poddana zostanie możliwość wydłużenia części relacji pociągów Łódź – Wieluń – Wieruszów – Kępno do Wrocławia. Jednocześnie Województwo łódzkie likwidując białe plamy komunikacyjne i uzupełniając siatkę połączeń regionalnych wyszło naprzeciw oczekiwaniom społecznym i działając w zakresie posiadanych kompetencji w ramach ustawy z dnia 16 maja 2019 r. o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, utworzyło dla osób wykluczonych komunikacyjnie, nieposiadających własnego samochodu nową ofertę komunikacyjna dedykowaną m. in. mieszkańcom Wieruszowa i Wielunia. Obejmuje ona trasę integrującą połączenie autobusowe na linii Sieradz – Lututów – Wieruszów, Wieruszów – Lututów – Wieluń z koleją, umożliwiając dalszą podróż pociągiem m. in. Do Łodzi. Oferta umożliwia skorzystanie ze Zintegrowanego Biletu kolejowo-autobusowego (ŁKA+PKS), który jest znacznie tańszy niż bilety kupowane oddzielnie u różnych przewoźników. Uzupełniająco informujemy, iż zostanie przeprowadzona analiza uruchomienia na tym etapie połączeń kolejowych na linii Wieluń – Wieruszów – Kępno, w kontekście prognozowanego zapotrzebowania na przewozy (popyt), skonfrontowanego z możliwościami finansowymi budżetu Województwa Łódzkiego. Przeprowadzona analiza nie potwierdziła zasadności ich uruchomienia, mając na względzie szeroką ofertę przewozów autobusowych na tym odcinku. Zgodnie z informacjami będącymi w posiadaniu tut. Urzędu na linii Wieluń – Wieruszów uruchamianych jest 31 kursów w dobie (tam i z powrotem), a na linii Wieruszów – Kępno 37 kursów w dobie (tam i z powrotem), co sprawia, że maksymalna oferta 5 par pociągów na odcinku Kępno – Wieluń Dąbrowa byłaby niekonkurencyjna w stosunku do transportu autobusowego i nieatrakcyjna dla podróżnych.”

Na skróty