W nawiązaniu do artykułu, który został opublikowany w dniu 09.01.2023 r. na portalu tugazeta oraz zamieszczonych pod nim komentarzy, Zarząd PCM sp. z o. o. pragnie wyrazić ubolewanie z powodu opisanych przez Państwa wydarzeń oraz podziękować za wszystkie uwagi i komentarze. Dyrekcja Szpitala dołoży starań, aby podobne sytuacje nie miały już miejsca w przyszłości. Uwagi zgłaszane przez pacjentów są analizowane i omawiane przez Dyrekcję szpitala i kierowników komórek, a wyciągane z nich wnioski mają na celu poprawę organizacji pracy szpitala.
Problemy związane z brakiem lekarzy, z którymi borykają się wszystkie podmioty lecznicze w kraju, niestety dotykają również wieruszowskiego szpitala. Zarówno Zarząd jak i specjalista ds. kadr Pan Zbigniew Hodera, nie ustają w poszukiwaniu lekarzy chętnych do podjęcia pracy w tutejszym Szpitalu, aby mieszkańcom Powiatu Wieruszowskiego zapewnić opiekę medyczną na jak najwyższym poziomie.
W związku z licznymi uwagami dot. funkcjonowania Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej pragniemy przypomnieć w jakich sytuacjach pacjenci mogą skorzystać z pomocy w NPL:
Pielęgniarka zbiera od pacjenta zgłaszającego się do NPL wywiad dot. jego dolegliwości. Następnie dokonuje oceny stanu pacjenta. W sytuacji jeśli stan zdrowia pacjenta nie wymaga natychmiastowej interwencji lekarza, a jednocześnie lekarz ze względu na inne obowiązki (np. udzielanie pomocy innemu pacjentowi będącemu w stanie zagrożenia życia) nie może w danej chwili zbadać zgłaszającego się pacjenta, pielęgniarka informuje go o możliwości skorzystania z pomocy lekarza w formie teleporady. Narodowy Fundusz Zdrowia uruchomił Teleplatformę Pierwszego Kontaktu (TPK). Dzwoniąc pod bezpłatny numer TPK – 800 137 200, pacjent uzyska poradę lekarską. Ponadto Szpital ma podpisaną umowę z firmą, która wykonuje teleporady dla pacjentów zgłaszających się do NPL, a w uzasadnionych przypadkach realizuje wizyty domowe.
Jeszcze raz chcemy również podkreślić, iż w strukturach wieruszowskiego szpitala nie funkcjonuje SOR. Pacjenci mogą skorzystać na określonych zasadach z pomocy medycznej w ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej (NPL) lub w Izbie Przyjęć. W sytuacji nagłego zachorowania, nagłego pogorszenia stanu zdrowia, gdy nie ma objawów sugerujących bezpośrednie zagrożenie życia lub istotny uszczerbek zdrowia, a zastosowane środki domowe lub leki dostępne bez recepty nie przyniosły spodziewanej poprawy, gdy zachodzi obawa, że oczekiwanie na otwarcie przychodni może znacząco niekorzystnie wpłynąć na stan zdrowia pacjent może skorzystać z pomocy w NPL. W przypadku subiektywnego poczucia zagrożenia życia lub w sytuacjach nagłych pacjent ma prawo skorzystać z pomocy w szpitalnej izbie przyjęć. Ponadto pacjent będący w stanie nagłego zagrożenia życia może skontaktować się z dyspozytornią medyczną w Łodzi i wezwać zespół ratownictwa medycznego.
Zadania związane bezpośrednio z ratowaniem zdrowia i życia w stanach nagłych realizowane są w ramach systemu ratownictwa medycznego.
Po przyjeździe na miejsce wezwania, ratownicy udzielają choremu pierwszej pomocy i – gdy jest taka potrzeba – zawożą go do szpitala.
Pacjent nie ma wpływu na to, do którego szpitala zostanie przewieziony.
Udzielający pomocy doraźnej zespół ratownictwa medycznego transportuje bowiem chorego do najbliższej placówki, wskazanej przez dyspozytora.
W przypadku subiektywnego poczucia zagrożenia życia lub w sytuacjach nagłych pacjent ma prawo skorzystać z pomocy doraźnej w szpitalnej izbie przyjęć bez skierowania. W razie konieczności pacjent jest w izbie zabezpieczany medycznie i transportowany do innej, specjalistycznej placówki.
Izba przyjęć nie jest miejscem, w którym udzielane są porady planowe. Świadczenia planowe pacjent może otrzymać w ciągu dnia, w trybie ambulatoryjnym, u swojego lekarza rodzinnego lub lekarza specjalisty.
Poradnie nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej udzielają pomocy od poniedziałku do piątku w godz. 18-8 dnia następnego oraz całodobowo w soboty, niedziele i inne dni ustawowo wolne od pracy.
Z pomocy lekarza i pielęgniarki w nocy, w dni wolne i w święta można skorzystać w razie: